/image/53/7/peugeot_suv2008_header.50537.jpg

TEKNISK INFORMATION

EAT6 VÄXELLÅDA

/image/12/7/peugeot_208_2015_159_fr.42127.jpg

I nya PEUGEOT 2008 SUV kan 1,2 liter PureTech 110 S&S motorn utrustas med den automatiska växellådan EAT6, med en momentomvandlare på 6 växlar, som optimerar bränsleförbrukningen och förstärker körkänslan. Växellådan har Quickshiftteknik, vilket innebär att växlingarna är snabba, mjuka och kan ske i flera steg.

Samtidigt är energieffektiviteten nästan samma som i en manuell växellåda tack vare minskad intern friktion och att låsbara momentomvandlare kopplas in varje gång det behövs för att undvika slirning.

Skillnaden mellan EAT6 och en manuell växellåda har minskat till 7 g/km CO2 (med ISO-däck), vilket ger denna version ett mycket bra resultat gällande bränsleförbrukningen.

PureTech MOTORER

/image/58/2/peugeot_suv2008_layout4-7.50582.jpg

Modulär och kompakt, bränslesnål och hög prestanda – denna 3-cylindriga motor är effektivitet och spetsteknik i koncentrerad form. Den erbjuder köregenskaper som är bland de bästa på marknaden redan vid de lägsta varvtalen och har en utmärkt kompromiss av effekt och vridmoment vid lågt varvtal. En motor med kraft och körglädje som reducerar bränsleförbrukning och CO2-utsläpp med upp till 25%.
Tillsammans med den automatiska växellådan EAT6, uppvisar 1,2 liters PureTech 110 S&S EAT6 turbomotorn CO2-utsläpp på endast 110 g/km, vilket gör den till en referensmotor i segmentet.

BlueHDi MOTORER

/image/58/3/peugeot_suv2008_layout4-6.50583.jpg

I nya PEUGEOT 2008 SUV innehåller 1,6 liter BlueHDi-motorerna exklusivt Selective Catalytic Reduction (SCR) teknikeni tillsammans med partikelfiltret (FAP). Motorerna uppfyller Euro 6-normen och de är en kombination av höga prestanda, låga förbruknings- och utsläppsnivåer. De släpper alla ut under 97 g/km CO2 och förbrukar 3,7 liter/100kmi och på så vis är dessa dieselmotorer de mest ekonomiska och effektivaste på marknaden.

PARTIKELFILTER OCH SCR

/image/58/4/peugeot_suv2008_layout1-7_eng.50584.jpg

Med BlueHDi-tekniken optimeras bränsleförbrukningeni tack vare SCR-teknikeni och FAP.i

SCR är monterat före partikelfiltret och med denna teknik kan man:
- Minska NOx (kväveoxider) med upp till 90 % ;
- Optimera CO2 -utsläppen och förbrukningen (med upp till 4 % jämfört med Euro 5-motorerna) ;
- Systemet sätts igång snabbt efter start av bilen, tack vare att det kan fungera i låga temperaturer.
 

STOP & START

/image/58/5/peugeot_suv2008_layout4-5.50585.jpg

Stop & Start tekniken, som är ett snabbt, effektivt och tyst system, försätter motorn i "viloläge" precis innan bilen stannar och när den står stilla. På så vis får man en lägre bränsleförbrukning och minskade CO2-utsläpp.
 
När föraren släpper upp bromspedalen igen, återstartar motorn på ett ögonblick, utan oljud och vibrationer.

DIMENSIONER

  • /image/58/6/peugeot_suv2008_layout14-2.50586.jpg

    LÄNGD

  • /image/58/8/peugeot_suv2008_layout14-4.50588.jpg

    KUPÉ

  • /image/59/0/peugeot_suv2008_layout14-6.50590.jpg

    BAGAGEUTRYMME