/image/75/7/peugeot-208-gti-2015-02.12757.jpg

SÄKERHET

De tekniska funktionerna hos Peugeot 208 GTi är där för att ge ökad komfort, körglädje, prestanda och säkerhet.

SKIVBROMS

/image/32/8/peugeot_208_2015_179_fr.49328.jpg

Högpresterande Peugeot 208 GTI kräver ett skräddarsytt bromssystem. Effektivt, lätt att mäta och värmebeständiga, ventilerade skivor (302 mm i diameter på framsidan, 249 mm på baksidan) greppas av ett rött bromsok, bromsarna på nya Peugeot 208GTi är säkra vid alla tidpunkter.

ESP

/image/31/6/peugeot_208_2015_351_fr.49316.jpg

Samtliga 208-modeller är standardutrustade med avaktiveringsbar ESP (elektronisk stabilitetskontroll), som består av:

  • antispinnsystem
  • CDS (dynamisk stabilitetskontroll)
  • nödbromshjälp
  • ABS
  • och elektronisk bromskraftfördelning

 

ACTIVE CITY BRAKE

i

Active City Brake (automatisk nödbroms vid kollisionsrisk i stadstrafik) är en ny funktion som förhindrar olyckor eller minskar konsekvensen av olyckor om föraren inte hinner bromsa i stadstrafik, vid körning i under 30 km/h.

En lasersensor (Lidar) högt upp på vindrutan känner av hinder, till exempel en bil som kör i samma körriktning eller som stannat. En automatisk nödinbromsning med full kraft utlöses för att förhindra en kollision eller minska konsekvenserna av en kollision genom att reducera krockhastigheten. I vissa fall bromsar systemet in tills bilen stannar helt för att undvika att kollidera med framförvarande bil.

STATISKT KURVLJUS

En funktion när du kör med hel- eller halvljus, som aktiveras via blinkersen eller en särskild vinkel på ratten och skickar en extra ljusstråle via dimstrålkastarna in i kurvan, när du kör i hastigheter under 40 km/h (stadstrafik, kurviga vägar, korsningar, parkering).

AIRBAGS

/image/29/2/peugeot_208_3p_1502tech_e.49292.jpg
Vid en eventuell kollision finns sex airbags som skyddar passagerarna i nya Peugeot 208 GTi:
• Två airbags fram för att skydda förarens och framsätespassagerarens huvud och bröstkorg vid en frontalkrock.
• Två sidoairbags för att skydda förarens och framsätespassageraren vid sidokrockar. 
• Två krockskyddsgardiner för att skydda huvudena på fram- och baksätespassagerare