/image/13/3/peugeot-308-2015-02.31133.jpg

TEKNIK

Peugeot 308 har många nya tekniska nyheter. Med fokus på nöje, bekvämlighet och som en hjälp till föraren, berikar dessa nyheter varje ögonblick som man tillbringar i bilen.

PEKSKÄRM

i

I Peugeot 308 har föraren en stor 9.7" pekskärm, som är helt inbyggd i mittkonsolen. Med endast ett fingertryck kommer man åt alla funktionerna. Tryckbara funktioner och många genvägar gör skärmen intuitiv och lätt att använda.

AUDIO

i

Pekskärmen i Peugeot 308 har designats för att vara kompatibel med en rad utrustningar som kan anslutats i AUX- eller USB-uttaget.

Välj albumomslag, gör din egen spellista och spara din favoritmusik - man kan spara upp till 6.9 GB i pekskärmen med tillval navigation.

Att välja vilken sång man vill lyssna på är den svåraste uppgiften…

Du behöver inte längre ha tillgång till en dator för att se dina foton: visa dem när du har parkerat genom att ansluta ett USB-minne till din pekskärm.

Beroende på land, finns DAB (digital audio broadcasting) som standard eller tillval: digital radio ger bättre ljudkvalitet, mottagning och nya funktioner, tillbakaspolning, pausa, etc.).

/image/17/7/08.50177.jpg

ELEKTRISK SERVOSTYRNING

Genom att ersätta en elektrohydraulisk variabel servostyrning med en elektrisk servostyrning, minskas CO2-utsläppen från Peugeot 308 ännu mer.

En ytterligare fördel är att den elektriska servostyrningen ger en bättre smidighet vid manövrar i stadstrafik tillsammans med en mindre vändradie på nya 308.

/image/19/5/23.50195.jpg

AERODYNAMIK

Designen, dimensionerna och den låga tyngdpunkten hos Peugeot 308 har en stor aerodynamisk påverkan. Bilen uppnår Cx- och SCX-värden (luftmotståndskoefficienter) som man tidigare inte har sett i segmentet - de börjar på 0.28 respektive 0.63. Dessa fina resultat bidrar aktivt till att minska bränsleförbrukningen och därmed även CO2-utsläppen.

BACKKAMERA

i

Backkameran visar och signalerar med en ljudsignal vad du inte kan se bakom bilen. Den är placerad i bakluckan och aktiveras automatiskt när backväxeln läggs i och skickar en bild till pekskärmen. Färgade linjer visar hur nära föremålen är.

FÖRARASSISTANS-PAKET

i

Peugeot 308 har en rad olika säkerhetsutrustningar inkluderade i Förarassistans-paketet som innehåller en adaptiv farthållare med köassistent och kollisionsvarnare med autobroms (ECA & ECB). Dessa funktioner är sammankopplade med en radar som är inbyggd i den nedre främre grillen. Den adaptiva farthållaren sänker automatiskt den programmerade farten när du kör bakom en bil som rör sig saktare än dig genom motorbromsning. När hastighetsskillnaden mellan din bil och bilen framför är för hög, ber kollisionsvarnaren dig att bromsa för att öka avståndet. Om en kollision är nära, minskar det automatiska nödbromssystemet hastigheten upp till 20 km/h för att undvika en kollision eller för att begränsa konsekvenserna av en eventuell kollision. Dessa funktioner befriar inte föraren från att behålla kontrollen över bilen under alla omständigheter och i enlighet med gällande trafikregler.

DÖDA-VINKELN-ÖVERVAKNING

/image/17/4/03.50174.jpg
/image/17/2/04.50172.jpg

Tack vare fyra sensorer som är placerade på den främre och den bakre stötfångaren, kan denna teknik informera föraren under körning om det finns en annan bil eller motorcykel i den döda vinkeln. Ett LED-ljus tänds på den närmaste backspegeln för att informera föraren.

NYCKELFRITT LÅS- OCH STARTSYSTEM

i

I stället för en traditionell mekanisk nyckel kan du låsa upp dörrarna med elektronisk igenkänning och starta och stänga av motorn bara genom att trycka på Start & Stop-knappen. Bara genom att beröra ett av de främre handtagen kan man låsa bilens dörrar.

EFFEKTIV KONSTRUKTION

i

Tack vare att den är så kompakt, så är Peugeot 308 lättare än sin föregångare med: en reducering med 47 mm på höjden, 23 mm på längden och 10 mm på bredden. Lasersvetsning bidrar också till att minska vikten. Slutligen, bara tack vare PSA:s nya EMP2-bottenplatta så får man en viktminskning på 70 kg.

EFFEKTIV UTRUSTNING

i

Alla delar av bilen är designade för att bidra till att minska bilens totala vikt. De nya fram- och bakvagnarna är mycket lättare bl.a. på grund av en ihålig krängningshämmare och användning av aluminiumkomponenter. Även bromssystemet har formgivits för att stämma överens med bilens nya design och bidrar i sin tur också till att minska bilens totala vikt.

ELEKTRISK PARKERINGSBROMS OCH HILL ASSIST

/image/15/8/demarrage-mainslibres-peugeo-nouvelle-308.50158.jpg

Allure-versionerna av Peugeot 308 har en elektrisk parkeringsbroms som standard. Den aktiveras automatiskt när motorn stannar och inaktiveras när motorn startar igen. Hill Assist finns som standard från Active och underlättar start och manövrar i backar. Denna unika teknik håller bilen stilla under en kort period (ca två sekunder), vilket är ungefär den tid det tar att flytta foten från bromsen till gaspedalen.

REN EFFEKTIVITET

/image/15/9/efficience-peugeot-nouvelle-308-video.50159.jpg

Vikten på Peugeot 308 har reducerats väsentligt för att uppnå förstklassig bränsleförbrukning och CO2-utsläpp samtidigt som bilen har utmärkta vägegenskaper. Nya 308 är 140 kg lättare än sin föregångare och detta har uppnåtts genom att man har tagit bort onödig vikt inom alla områden: bilen är kompakt och aerodynamisk och man har använt lättare material och utrustning.