/image/92/5/peugeot_308gt_1280x445.53925.jpg

SÄKERHET

HJÄLPMEDEL VID KÖRNING

/image/95/3/peugeot_308gtsw_aides_a_la_conduite_960x460.53953.jpg

För att du ska kunna uppleva bilens unika personlighet fullt ut erbjuder nya GT ett stort antal förarassisterande funktioner.

Med en inbyggd radar längst fram i bilen kan Driver Assistance-paketeti sköta tre olika funktioner:

  • Dynamisk farthållare (Dynamic Cruise Control):
    reglerar och justerar automatiskt din hastighet utifrån hastigheten hos fordonet framför dig.
    Föraren kan sätta på och stänga av denna dynamiska funktion.
     
  • Kollisionsvarning (Emergency Collision Alert):
    avger ljudsignaler och visuella signaler som uppmanar föraren att bromsa för att undvika en kollision.
     
  • Nödbromssystem (Emergency Collision Braking System):
    aktiverar bromsarna för att undvika en kollision eller för att minska konsekvenserna av en kollision.


Döda vinkel-övervakningeni aktiverar en lysdiod som sitter inbyggd i glaset på vardera sidospegeln. Lysdioden tänds för att varna föraren om ett annat fordon kommer in i döda vinkeln.

Park Assisti är ett parkeringshjälpmedel som hjälper till vid fickparkering eller när du ska backa in i en parkeringsruta.

BROMSSYSTEM

/image/95/4/peugeot_308gt_systeme_de_freinage_2_450x310.53954.jpg
/image/95/5/peugeot_308gt_systeme_de_freinage_450x310.53955.jpg

En högpresterande bil som 308 GT behöver ett tillförlitligt och effektivt bromssystem som ger föraren god kontroll över bromsnivån och som är temperaturtåligt. De viktigaste delarna i systemet är:

Centralenheten Bosch 9CE som fördelar bromskraften mellan de fyra bromsskivorna.

De främre bromsskivorna, 330 mm i diameter och 30 mm tjocka, som greppas av flytande bromsok med kolvar på 60 mm.

De bakre bromsskivorna, 268 mm i diameter på 308 GT och 290 mm i diameter på 308 SW GT.

Inställbart ESP-system på GT 180 och GT 205.

KONSTRUKTION

/image/95/6/peugeot_308gt_euroncap_450x310.53956.jpg
/image/95/7/peugeot_308gtsw_euroncap_450x310.53957.jpg

Trots den minskade vikten har studier visat att konstruktionerna hos 308 GT och 308 SW GT lyckas ta upp största möjliga mängd energi från de olika tänkbara kollisionstyperna, vilket minimerar konsekvenserna för alla som färdas i bilen, för de inblandade fordonen och för andra personer som påverkas av kollisionen.

KROCKKUDDAR

/image/95/8/peugeot_308gt_airbags_480x2602.53958.jpg

308 GT har sex krockkuddar:

  • Två krockkuddar fram som skyddar huvudet och bröstkorgen på föraren och den som sitter i det främre passagerarsätet i händelse av en frontalkrock.
  • Två främre sidokrockkuddar som skyddar föraren och den som sitter i det främre passagerarsätet i händelse av en krock från sidan.
  • Två främre och bakre krockgardiner som skyddar huvudet på personerna i fram- och baksätena.