TEKNIK

SKAPAD AV PEUGEOT SPORT

/image/92/8/peugeot_308gti_2015_077_fr-960x460.51928.jpg

Hela den vertikala främre fjädringen är speciellt designad och består av följande:

  • en styv fjäder
  • en kalibrerad stötdämpare med en hydraulisk dämpande stopp för att begränsa oljud
  • ett progressivt anslagsgummi som är förstyvat och förlängt så att den kan fungera bra även när föraren är ensam i bilen. Krängningshämmaren har gjorts smidigare så att den är i bättre balans med bakvagnen. På bakvagnen har tvärbalkens styvhet ökats från 30 till 500 daN/mm i sidled och från 170 till 490 daN/mm i vertikalled.

STYRNING, FJÄDRING OCH BROMSAR

/image/98/6/peugeot_308gti_2015_118_fr-1920x1080.51986.jpg

Fram-och bakvagn är perfekt balanserade, vilket ger en dynamisk och trygg körning. Pseudo-McPherson framvagnen fungerar med precision och bakvagnen, med sin halvstela bakaxel följer naturligt. Dessa komponenter medverkar även till att minska bilens vikt, med delvis ihåliga Krängningshämmare  och länkarmar i aluminium i fronten.

PEUGEOT SPORT har varit lika noggranna gällande bussningar som är tillverkade av smidigt material som kan absorbera stötar och vibrationer mellan de mekaniska systemen och komponenterna som håller upp dem. Bussningar till motorn har också förstyvats. Fördelarna märks omgående - så snart som du kör in i en kurva, svänger bilen omedelbart, utan någon försening eller olämplig rörelse.

TORSEN® DIFFBROMS

i

Torsen® diffbroms är inbyggd i växellådan för mer dynamik i kurvor. Diffbromsen överför moment till det hjul som har mest väggrepp, vilket gör att föraren kan accelerera tidigare när denne kör ut ur en kurva. Återkopplingen av data från hjulet är exakt och bilen utför troget varje åtgärd som föraren gör via ratten.

MEKANIK MED HÖG PRECISION

peugeot-308gti-2015-067-fr-600x300-v3

Torsen® diffbroms innebär även en ny strategi för Traction Control för en optimerad aktivering. Den sportigare ESP (elektronisk stabilitetskontroll som är urkopplingsbar) har friare händer och tillåter viss slirning på kurviga vägar. Tack vare friktionen på planetväxlarna, som överför vridmomentet, har de två främre hjulen ungefär samma hastighet i en kurva, så att bilen behåller rätt kurs.

/image/06/9/peugeot_308gti_2015_070_fr-211x211.41069.jpg

Programvaran i de elektroniska hjälpsystemen är i linje med bilens sportiga personlighet. Den elektriska servostyrningens strategi har formgivits särskilt för fungera tillsamman med Torsen® diffbroms.

DRIVER SPORT PACK

/image/93/3/peugeot_308gti_2015_147_fr-293x200.51933.jpg
/image/93/4/peugeot_308gti_2015_146_fr-293x200.51934.jpg
/image/93/5/peugeot_308gti_1506js068-293x200.51935.jpg

Driver Sport Pack ger dig ytterligare möjlighet att förstärka den sportiga atmosfären i bilen. Med ett enkelt tryck på SPORT-knappen på mittkonsolen, ändras instrumenteringen från vitt till rött, mer information visas på mittdisplayen (effekt, vridmoment, turbotryck, acceleration i sid- och längdled), motorljudet förstärks via ljudsystemet och gaspedalens styrvärden anpassas.