/image/15/3/peugeot-308-sw-2015-03.31153.jpg

TEKNIK

MOTOREFFEKTIVITET

/image/34/1/moteur-pure-tech.50341.jpg
/image/34/2/tech-motor.50342.jpg

Peugeot 308 SportWagon finns i bensin med de nyutvecklade och effektiva motorerna PureTech 110 och PureTech 130. Den sistnämnda fås antingen med en 6-växlad manuell låda eller den 6-stegade automatväxellådan EAT 6. Motorerna är bland de bästa och mest effektiva på marknaden såväl gällande körglädje som CO2-utsläpp och förbrukning. Kompakta dimensioner, minskad vikt och innovativa lågfriktionsmaterial är viktiga faktorer för prestanda, ekonomi, pålitlighet och styrka. Detta tekniska genombrott kombinerar framgång och nytta genom att minska bränsleförbrukning och CO2 med 21%. De nya dieselmotorerna i Peugeot 308 SportWagon kallas BlueHDi och är alla Euro-6-klassade.

I dessa motorer använder man SCR-teknik (Selective Catalytic Reduction) och partikelfilter med tillsatsmedel, vilket drastiskt minskar (med mer än 90%) kväveoxider, reducerar CO2 utsläppen, och avlägsnar förorenande partiklar (99,9%).i

EAT6-VÄXELLÅDA

/image/34/3/boite-de-vitesse-eat6.50343.jpg

Den nyutvecklade 6-stegade automatiska växellådan EAT 6 (Efficient Automatic Transmission) med sportläge, växlar snabbare och mjukare. Den är framtagen för att drastiskt reducera CO2-utsläpp och förbrukning samt minska utsläppsskillnaderna mellan manuell och automatisk växellåda. Den finns tillgänglig till bensinmotorn PureTech 130 samt dieselmotorerna BlueHDi 120, BlueHDi 150 och BlueHDi 180.

DRIVER SPORT PACK

i

'Driver Sport Pack'-tillvalet kommer att tilltala även den mest kräsne föraren som vill ha en mer dynamisk körning och kontroll. Funktionen aktiveras enkelt via en Sport-knapp på mittkonsolen, systemet ändrar då vissa parametrar för att ge en intensivare körkänsla. Servostyrningen och gaspedalens styrvärden reagerar snabbare, motorljudet förstärks och blir sportigare, färgen på instrumentpanelen går från vitt till rött och panelen visar parametrar som handlar om bilens dynamiska körning, den levererade effekten, turbotrycket, längsgående samt acceleration.

/image/34/5/direction-assistee-electrique-peugeot-nouvelle-308.50345.jpg

ELSTYRD SERVOSTYRNING

Den nya elektriska servostyrningen ersätter den tidigare elektrohydrauliska styrningen, vilket ytterligare minskar Peugeot 308 SportWagons CO2-utsläpp och förbättrarmanövrar vid stadskörning ikombination med den snävastyrradien.

/image/34/6/frein-hill-assist-peugeo-nouvelle-308.50346.jpg

HANDSFREE-SYSTEM

Med elektroniskigenkänning i stället för envanlig nyckel kan du låsa uppdörrarna och starta samtstänga av motorn genom atttrycka på Start & Stop-knappen. En lätt vidröring av handtagen fram låser dörrarna.

/image/34/7/frein.50347.jpg

ELSTYRD PARKERINGSBROMS

Peugeot 308 SportWagon Allure-utförande har elektronisk parkeringsbroms som standard. Den aktiveras automatiskt när motorn stannar och stängs av när motorn startas. 

PARK ASSIST

i

Park Assist använder sensorer för att bestämma storleken på parkeringsytor och gör all parkering säker och enkel, även de mest snäva manövrar. Park Assist har exakt styrning och ger både bild- och ljudvarningar vid acceleration, broms, automat- och manuell växling. Föraren kan när som helst ta kontroll över fordonet.

HILL ASSIST

i

När Hill Assist-funktionen används ihop med den elstyrda bromsen förenklar Hill Assist-funktionen backkörning. Denna unika teknologi stoppar bilen en kort stund (cirka två sekunder), så att föraren kan byta från bromsen till gaspedal.

EFFEKTIVITET

/image/35/0/efficience-peugeot-nouvelle-308-video.50350.jpg

Precis som Peugeot 308 kombi, väger Peugeot 308 SportWagon betydligt mindre (140 kg mindre) än sin föregångare. Jämfört med liknande bilar i sin klass är denna den lättaste på marknaden. För att uppnå detta används bl. a. aluminium och kompositmaterial samt laserlödning. Även till bromssystemet har viktbesparande teknologi använts med bibehållen prestanda och säkerhet i alla lägen.