/image/15/3/peugeot-308-sw-2015-03.31153.jpg

TEKNISK INFORMATION

PETROL TECHNOLOGY: PureTech

/image/35/4/moteur-pure-tech.50354.jpg

Bensinmotorn PureTech 130 är kompakt och anpassningsbar, miljövänlig med hög prestanda och full med smarta lösningar och högteknologi. Den är utrustad med direkt högtrycksinsprutning (200 bar), nya generationens turbo med hög effekt (240 000 v/min), och erbjuder unik nivå av körglädje även vid låga hastigheter. Med maximalt vridmoment på 230 Nm från 1,750 v/min, erbjuder den även marknadens bästa förhållande hastighet/prestanda-balans. 95% av vridmomentet är tillgängligt mellan 1 500 och 3 500 v/min, vilket optimerar prestanda i alla lägen.

Den kompakta storleken, reducerade vikten, innovativa material med låg friktion ger en utmärkt balans mellan prestanda och ekonomi, utan att behöva kompromissa med hållbarhet eller pålitlighet. Med likvärdig effekt och köregenskaper minskar detta tekniska genombrott både bränsleförbrukning och CO2-utsläpp med 21%.

BlueHDi DIESELMOTORER

/image/35/5/moteurs_diesel_bluehdi_.50355.jpg

BlueHDi kallas Peugeots nya Euro 6 dieselmotorer. Denna teknik minskar drastiskt Nox-utsläppen (med mer än 90 %), sänker CO2-utsläppen och bränsleförbrukningen och avlägsnar förorenande partiklar (99,9 %). Direkt från lansering finns nya Peugeot 308 SportWagon med en 2,0 liter BlueHDi 150-hk-motor och antingen manuell eller automatisk 6-växlad växellåda (EAT6), eller den nya 1,6 liter BlueHDi 100 versionen med 5-växlad manuell växellåda och 1,6 liter BlueHDi 120 motor med 6-växlad manuell växellåda.

Godkänd vid 85 g/km CO2-utsläpp: 1,6 l BlueHDi 120 versionen ger optimala prestanda, elegant och strömlinjeformad design. Med en kapacitet på 120 hk och maximalt vridmoment på 300 Nm vid 1,750 v/min, är denna extremt bränslesnåla versionen ett riktigt bra val.

Den nya 2,0 l BlueHDi 150 motorn kombinerar hög prestanda med exceptionellt låga utsläpp. Den erbjuder ett maximalt vridmoment på 370 Nm vid 2000 v/min och maximal mångsidighet. Nya Peugeot 308 SportWagon, utrustad med den här motorn och en 6-växlad manuell växellåda, ger CO2-utsläpp så låga som 99 g/km. Motorn kan också kombineras med en 6-växlad automatisk växellåda (EAT6). Denna innovativa nya växellåda har Quickshift-teknik, som gör det möjligt att snabbare byta växel och garanterar en mjukare och trevligare körning.

PEUGEOT OCH MILJÖN

/image/42/3/peugeot_et_lenvironnement1.50423.jpg

Peugeot har ett brett urval av modeller med låga utsläppsnivåer. Mer än hälften av Peugeots nya bilar världen över släpper ut mindre än 140 g CO2 per km. Denna bedrift bygger på beprövade tekniker där Peugeot har en ledande ställning. Dieselmotorn med partikelfilter lanserades år 2000 och finns i ett stort antal modeller. Över 2,1 miljoner bilar minskar partikelutsläppen med 99,99 % och tack vare ett självrenande system som minskar dieselpartiklarna till en knappt mätbar nivå (0,004 g/km). Stop&Starts-systemet i bilarna och utvecklandet av den nya generationens HDi- och bensinmotorer bidrar också till minskade utsläpp.