/image/76/8/peugeot-ion.48768.jpg

DIMENSIONER

  • /image/78/7/ion-longueur.48787.jpg

    LÄNGD

  • /image/84/2/peugeot_traveller_galerie-22-2.77842.jpg

    HÖJD / BREDD

  • /image/79/1/ion-interieur.48791.jpg

    INTERIÖR

EFFEKT

i

Med en maxhastighet på 130 km/h och snabb acceleration (30 till 60 km/h på 3,5 sekund), har iOn bra prestanda på alla typer av vägar. Maxeffekten är 47 kW med ett maximalt vridmoment på 180 Nm.

/image/79/4/peugeot-ion-impact_co2-445x310.48794.jpg

CO2-UTSLÄPP

Peugeot iOn är unik när det gäller miljöansvar: noll utsläpp av föroreningar och noll CO2-utsläpp under körning. iOn fick ta emot utmärkelsen Auto Environment Grand Prix under 2010, som organiseras av MAAF Assurances, och som belönar bilar och tekniker som bidrar till att minska negativ miljöpåverkan.

/image/79/5/peugeot-ion-cout_d_utilisation-445x310.48795.jpg

DRIFTSKOSTNAD

Med en driftskostnad på mellan 2 à 3 kr per mil*, är iOns bränslekostnad billigare än en traditionell bil med förbränningsmotor, oberoende av vilken slags laddningsmetod som används. Om man laddar bilen på natten eller under de tider det är billigare el, minskar räkningen och optimerar användningen av elkapaciteten som är installerad av elleverantörerna.

*Elleverantören Vattenfalls uppskattning
 

BATTERI

/image/81/4/peugeot-ion-batterie-full.48814.jpg

Tack vare iOns höga kaross har hela batterienheten placerats under golvet mellan hjulaxlarna, vilket bidrar till bilens goda dynamiska stabilitet.

BATTERIETS LIVSLÄNGD

/image/80/0/peugeot-ion-autonomie-full.48800.jpg

Batteriets livslängd har utformats för att passa verkliga körförhållanden och användning. Tack vare litium-jonbatteriet och en optimerad laddning av energi, kan batteriet vara i upp till 150 km. Vid faktisk användning ger bilen därför en tillräcklig och lämplig räckvidd, eftersom 90 % av de dagliga resorna är under 60 kmi.

LADDNING

/image/81/5/peugeot-ion-rechargement_2-full.48815.jpg

iOn har ett Litium-jonbatteri med en lagringskapacitet av energi som är mycket högre än de äldre Ni-Cd batterierna som användes på 1990-talet. Batteriet har inget minne, vilket innebär att det kan laddas upp även när det är delvis fulladdat, utan att regelbundet behöva göra en total urladdning.
Batteriet är enkelt att ladda upp - det tar endast sex timmar i ett vanligt standardeluttagi hemma för att helt ladda upp batteriet.
Snabbladdning är möjlig från särskilda laddningsstationer med likström. 15 minuter för en uppladdning av 50% av batteriets kapacitet och 30 minuter för 80%.
Med tjänsten Peugeot Connect Electric kan du se status på batteriets uppladdning på en dator.