/image/10/3/peugeot-208-5-portes-2015-02.31103.jpg

TEKNISK INFORMATION

VÄXELLÅDAN EAT6

/image/12/7/peugeot_208_2015_159_fr.42127.jpg

Nya Peugeot 208 finns i en version med motorn PureTech 110 S&S och automatiska växellådan EAT6, med 6 växlar, som ger optimal bränsleförbrukning och extra körglädje. Växellådan är försedd med Quickshift-teknik som ger en snabbare och mjukare växling.

Samtidigt är motoreffekten (energieffektiviteten) nästan densamma som med en manuell växellåda tack vare minskad friktion och låsbar momentomvandlare.

Skillnaden i koldioxidutsläpp mellan EAT 6 och den manuella växellådan är endast 1 gram/km (uppmätt enligt ISO), vilket gör att EAT6 placerar sig i topp både vad gäller förbrukning och körkomfort.

PureTech-MOTORERNA

/image/07/6/peugeot_essence_2015_152.42076.jpg

En trecylindrig motor som är anpassningsbar och kompakt, bränslesnål och kraftfull på samma gång. Ett verkligt koncentrat av avancerad och effektiv teknik. Den erbjuder köregenskaper som är svårslagna på marknaden redan vid låga varvtal - en perfekt kompromiss mellan låga varvtal och hög prestanda. En motor med kraft och körglädje som reducerar förbrukning och koldioxidutsläpp med upp till 25 %.

De energisnåla bensinmotorerna på nya Peugeot 208 har alla en förbrukning vid blandad körning under 4,5 l/100 km.i

Tillsammans med den nya automatlådan EAT6, kan turboversionen PureTech 110 S&S EAT6 skryta med koldioxidutsläpp på bara 104 g/km,i ett av de lägsta resultaten i segmentet bensinmotorer med automatlåda.

BlueHDi-MOTORERNA

/image/07/7/peugeot_diesel_2015_186_fr.42077.jpg

BlueHDi-motorerna på nya Peugeot 208 lever alla upp till kraven i Euro 6-standarden.i

BlueHDi-motorerna erbjuder en hög prestanda samtidigt som man lyckas hålla nere förbrukning och utsläpp. På nya Peugeot 208 ligger alla dieselmotorer under 79 g/km CO₂ och 3,0 l/100 kmi och gör BlueHDi-serien till marknadens effektivaste och bränslesnålaste dieselmotorer.

De har alla Stop&Start-system och förstärkt startmotor.

PARTIKELFILTER OCH SCR

I BlueHDI-motorerna optimeras bränsleförbrukningeni med hjälp av teknikerna SCRi och FAPi

Placeringen av SCR-katalysatorn före partikelfiltret för tillsatser ger:

  • Reducering av NOx (kväveoxider) upp till 90 %.
  • Eliminering med 99,9 % av alla partiklar.
  • Optimering av koldioxidutsläpp och förbrukning (en minskning med upp till 4 % jämfört med Euro 5-motorerna).
  • Snabbare tändning - efter att bilen startat - tack vare lågtemperaturdrift.

STOP & START

/image/07/9/peugeot_208_2015_422_fr.42079.jpg

Med tekniken Stop&Start försätts motorn i viloläge snabbt, effektivt och tyst just innan bilen stannar helt, något som också bidrar till lägre förbrukning och lägre koldioxidutsläpp.

När bromspedalen släpps startar motorn om direkt, tyst och vibrationsfritt.

REKORD I BRÄNSLESNÅL KÖRNING

/image/08/0/peugeot_208_2015_422_fr.42080.jpg

Nya PEUGEOT 208, i sin mest bränslesnåla version med motorn 1.6 l BlueHDi 100 S&S och manuell växellåda med fem växlar, har slagit nytt rekord i låg bränsleförbrukning vid långkörning, kontrollerat av UTAC,i på Belchampbanan i Frankrike.

Efter 2 152 km körning i sammanlagt 38 timmari hade bilen förbrukat 43 liter diesel, det ger en genomsnittlig bränsleförbrukning på bara 2,0 l/100 km. Det här resultatet bevisar BlueHDi Euro 6-motorernas höga tekniska nivå och deras bidrag till att minska koldioxidutsläppen.

Ett resultat som också ger Peugeot 208 en placering i världsklass för en serietillverkad bil med förbränningsmotor.

DIMENSIONER

  • /image/08/1/peugeot_partnertepee_1502tech_c-04.42081.jpg

  • /image/08/3/peugeot_partnertepee_1502tech_c-03.42083.jpg

  • /image/08/5/peugeot_partnertepee_1502tech_c-02.42085.jpg

  • /image/08/7/peugeot_partnertepee_1502tech_c-01.42087.jpg