Vad betyder ditt företag och det ni skapar för dig?
─ Oj, det betyder så otroligt mycket för mig. Mitt företag är ju min lilla bebis, en samling av så många drömmar som jag fått möjlighet att uppfylla genom företaget. Det är verkligen en mix av allt jag står för, all min passion och hela min personlighet, och även min kompanjon Helens personlighet och värderingar. Hela oss i företagsform.
Varför just träningskläder?
─ Jag har alltid velat bli designer men att det blev just träningskläder var väl mycket på grund av att vi lever väldigt aktiva liv båda två. Vi har alltid gått runt i träningskläder, redan innan alla andra gjorde det, och kombinerar gärna vårt aktiva liv med vardagen och försöker ta oss dit vi ska på ett aktivt sätt. Men vi kände inte att vi blev motiverade till varken vår aktiva livsstil eller träning via de kläder som fanns på marknaden då. Så då ville vi skapa egna träningskläder som sände ett bättre och lite gladare budskap - ”happy pants” kallar vi dem.
Spontant tänker jag att det är svårt att starta ett företag. Men att starta ett företag i en bransch där några av världens största klädmärken är dominanta känns som en extrem utmaning. Hur resonerade ni kring detta?
─ När vi startade så gillade vi ju de stora märkena men tyckte att dem hade luckor. Jag hittade till exempel bara några enstaka tights hos de stora märkena som inte var genomskinliga. De gör jättefina grejer men det mesta var svart och inte så mycket mönster när vi startade. Alla märken såg typ likadana ut. Så vi kände inte riktigt att vi konkurrerade med deras produkt på det sättet för vi kände att vi tillförde något helt nytt. Vilket den enorma responsen visade att alla andra också tyckte. Det är klart att det var läskigt men vi kände ju verkligen att vi tillförde något som inte fanns. Vi var väldigt trygga och trodde verkligen på idén jättemycket, med tanke på att det verkligen var något vi saknade och som vi märkte att även våra vänner saknade.
Vad sa er omgivning när ni berättade om er satsning?
─ Det var väldigt många som var tveksamma och avrådde oss och sa att vi skulle strunta i det innan vi förlorade alla våra pengar. Många tyckte ju trots allt att de stora företagen och märkena var så himla bra. Men vi hade vår övertygelse. Så vi rådfrågade olika entreprenörer med erfarenhet inom klädbranschen. Och även de sa ”nej, men gör det inte, ni kommer bara förlora pengar och det är dyrt och det är svårt”. Det var väldigt mycket som de såg som svårigheter. Men som de tävlingsmänniskor vi är, så triggas vi ju av sånt. Så istället blev vi bara mer taggade till att visa att vi tror på det här och vi ska lyckas.