Effektivitet
Automatisk EAT8-växellåda och
den nya effektiva PEUGEOT-motorn
AUTOMATISK EAT8-VÄXELLÅDA
den nya effektiva PEUGEOT-motorn
För Peugeot som biltillverkare, är miljöengagemang absolut nödvändigt, så länge som körglädjen bibehålls. Därför har Peugeots tekniker och designers uppfunnit och designat en rad effektiva lösningar.
PURETECH-MOTORER
Peugeots PureTech-familj med trecylindriga bensinmotorer kombinerar effektivitet och banbrytande teknologi. Denna familj som utsågs till årets motor i sin kategori 2015, 2016 och 2017, utrustar hela Peugeot-serien från 108:an till 5008:an.
BLUEHDI-MOTORER
EAT8 AUTOMATISK VÄXELLÅDA
Denna automatiska växellåda från Peugeot minskar bränsleförbrukningen med upp till 7 % tack vare förbättrad effektivitet med förlängningen av Stop & Start-funktionen upp till 20 km/h och växlingen till åttans växel. Den sparar även vikt och är otroligt kompakt.
STOP & START-SYSTEM
Med Stop & Start*-funktionen som är tillgänglig i bensin- och dieselmotorer kommer du att kunna kombinera miljöprestanda och körglädje!
Stop & StartMotorstopp- och omstartssystem. -funktionen som passar för stadskörning stänger automatiskt av motorn varje gång bilen stannar, exempelvis vid ett rödljus eller en stoppskylt. När föraren vill fortsätta köra kan han eller hon göra en omedelbar och mjuk omstart.
Denna teknologi har många fördelar: bättre kontroll av bränsleförbrukningen (-15 % i tät stadstrafik jämfört med en konventionell bil), minskning av koldioxidutsläpp (noll utsläpp under motoravstängningsfaserna) och tystnad vid stillastående.
Stop & Start-funktionen kan inaktiveras för att anpassas till alla körstilar.
EMP2 och CMP-PLATTFORMARNA
Två plattformar är tillgängliga: EMP2(i) Effektiv Modulär Plattform 2: Nya generationens plattform från Stellantis. -plattformen och CMP/eCMP - multienergiplattformen utgör stommen i designen och tillverkningen av PSA-koncernens nya urbana, mellanklass- och klassledande modeller som i synnerhet tillhandahåller följande:
- Modulär arkitektur(i) Plattformen samlar följande fordonsfunktioner förutom silhuetten: underredet, jordanslutningar, motor- och växellådeanpassningar och kärnan i den elektriska och elektroniska arkitekturen. som uppfyller de specifika kraven på de viktigaste världsmarknaderna (halvkombi, kombi, MPV:er, SUV:ar, cabriolet- eller kupémodeller).
- Lättare bilar och lägre koldioxidutsläpp samtidigt som stabilitet, säkerhet och körglädje förbättras tack vare innovativa lättviktsmaterial, såsom stål, kompositmaterial och aluminium för jordanslutningar och banbrytande processer (såsom varmstansning och lasersvetsning)
- Innovativa teknologiska val som optimerar styrning, manövrering, interiörkomfort och säkerhet (kompositgolv, däck med ultralågt rullmotstånd, etc.)
- Större frihet när det gäller stilval (breda hjul, hjulbasvariation, låga motorhuvar och låg körhöjd, etc.) oberoende av utförande (SUV, halvkombi, etc.)
EMP2-plattformen som lanserades 2013 möjliggör tillverkning av Peugeot 3008, Peugeot 5008, Peugeot 508 Plug In-Hybrid, Peugeot 508 SW Plug-In Hybrid, e-Traveller och Peugeot Expert och e-Expert.
CMP/eCMP-plattformen är särskilt utvecklad för tillverkning av stadsbilen Peugeot 208 och e-208 och den kompakta SUV:en Peugeot 2008 och e-2008.
Två plattformar är tillgängliga: EMP2(i) Effektiv Modulär Plattform 2: Nya generationens plattform från Stellantis. -plattformen och CMP/eCMP - multienergiplattformen utgör stommen i designen och tillverkningen av PSA-koncernens nya urbana, mellanklass- och klassledande modeller som i synnerhet tillhandahåller följande:
- Modulär arkitektur(i) Plattformen samlar följande fordonsfunktioner förutom silhuetten: underredet, jordanslutningar, motor- och växellådeanpassningar och kärnan i den elektriska och elektroniska arkitekturen. som uppfyller de specifika kraven på de viktigaste världsmarknaderna (halvkombi, kombi, MPV:er, SUV:ar, cabriolet- eller kupémodeller).
- Lättare bilar och lägre koldioxidutsläpp samtidigt som stabilitet, säkerhet och körglädje förbättras tack vare innovativa lättviktsmaterial, såsom stål, kompositmaterial och aluminium för jordanslutningar och banbrytande processer (såsom varmstansning och lasersvetsning)
- Innovativa teknologiska val som optimerar styrning, manövrering, interiörkomfort och säkerhet (kompositgolv, däck med ultralågt rullmotstånd, etc.)
- Större frihet när det gäller stilval (breda hjul, hjulbasvariation, låga motorhuvar och låg körhöjd, etc.) oberoende av utförande (SUV, halvkombi, etc.)
EMP2-plattformen som lanserades 2013 möjliggör tillverkning av Peugeot 3008, Peugeot 5008, Peugeot 508 Plug In-Hybrid, Peugeot 508 SW Plug-In Hybrid, e-Traveller och Peugeot Expert och e-Expert.
CMP/eCMP-plattformen är särskilt utvecklad för tillverkning av stadsbilen Peugeot 208 och e-208 och den kompakta SUV:en Peugeot 2008 och e-2008.
ELBILAR
Peugeot är det enda varumärket i världen som marknadsför ett globalt hållbart mobilitetserbjudande:
- e-208
- e-2008
- e-Rifter
- e-Traveller
- e-Partner
- e-Expert
PLUG-IN HYBRID
Som stor aktör i varje teknologisk revolution hanterar Peugeot energiövergången på ett förtroendeingivande sätt med en övertygelse om att teknologi fortfarande och för alltid kommer att stå till bilkörningens tjänst.
Plug in-hybridteknologi baseras på två energikällor: den kombinerar en elmotor med ett laddningsbart batteri och en bensinmotor.
På grund av detta kan du köra i helelektriskt läge (upp till 59 km WLTP-räckvidd) vid korta resor och använda förbränningsmotorn vid långa resor.
ÅTERVINNING AV BATTERIER
I linje med företagets åtaganden för att minska klimatpåverkan från sina uttjänta bilar har PSA-koncernen gått samman med SNAM*, Europaledaren inom insamling och återvinning av batterier. Avtalet som undertecknades i slutet av 2015, som en del av partnerskapet som inleddes med SNAM i Frankrike 2012, säkerställer kvaliteten hos insamlings- och återvinningsprocesserna för koncernens uttjänta el- och hybridbilsbatterier hos alla europeiska återförsäljarnätverk och produktionsanläggningar.
SNAM(i) Société Nouvelle d'Affinage des Métaux (New Metals Refining Company). -prestandan uppnår 70 % effektivitet för återvunnen massa för litiumjonbatterier i elbilar och 84 % för Ni-MH-batterier i hybridbilar. Dessa värden ligger långt över tröskelvärdena för europeiska förordningar, som kräver 50 % materialåtervinning.
I linje med företagets åtaganden för att minska klimatpåverkan från sina uttjänta bilar har PSA-koncernen gått samman med SNAM*, Europaledaren inom insamling och återvinning av batterier. Avtalet som undertecknades i slutet av 2015, som en del av partnerskapet som inleddes med SNAM i Frankrike 2012, säkerställer kvaliteten hos insamlings- och återvinningsprocesserna för koncernens uttjänta el- och hybridbilsbatterier hos alla europeiska återförsäljarnätverk och produktionsanläggningar.
SNAM(i) Société Nouvelle d'Affinage des Métaux (New Metals Refining Company). -prestandan uppnår 70 % effektivitet för återvunnen massa för litiumjonbatterier i elbilar och 84 % för Ni-MH-batterier i hybridbilar. Dessa värden ligger långt över tröskelvärdena för europeiska förordningar, som kräver 50 % materialåtervinning.