Hoppa till innehåll
Vätgas

Vätgas som standard hos PEUGEOT

PEUGEOT tar ytterligare ett steg i sin strävan att drastiskt minska sina fordons lokala utsläpp och blir från 2021 en av de allra första tillverkarna att utöver dess modeller med förbränningsmotor och batteridrivna modeller i segmentet för kompakta transportfordon, erbjuda en elektrisk version som drivs av en vätebränslecell som standard, vilken innefattar:
 

  • En bränslecell som tillverkar den elektricitet som krävs för att driva bilen tack vare vätgasen i tanken,
  • Ett laddningsbart högspänningslitiumjonbatteri med en kapacitet på 10,5 kWh som kan laddas via elnätet och som även driver elmotorn under vissa körfaser.


Med en stark personlighet, tyst åtkomst till stadskärnor, inga CO2-utsläpp och utan att kompromissa när det gäller användbar prestanda, är nya PEUGEOT e-EXPERT Hydrogen ytterligare ett mobilitetserbjudande. Bilen vill leva upp till förväntningarna och behoven hos professionella kunder såväl som hos otaliga stadsföreningar engagerade i arbetet med att bevara invånarnas livskvalitet.

 

Nya PEUGEOT e-EXPERT Hydrogen har därför blivit den senaste symbolen för varumärkets strategi ”Extended power of choice” som ger kunden möjlighet att välja den motor som är bäst anpassad till hans eller hennes egen användning bland ett brett urval av motorer. 

Den vätebränslecellsdrivna elversionen är ett bevis på den snabba spridningen av Peugeot EXPERT-seriens elektrifierade utbud. Denna tog fart efter introduktionen av den batteridrivna modellen e-EXPERT 2020, vilken framröstades till årets internationella skåpbil i början av 2021 och som är den sjätte bilen från PEUGEOT att vinna detta prestigefyllda pris sedan 1992.

 

Nya PEUGEOT e-Expert utmärker sig för:
 

  • Dess kapacitet att täcka alla avstånd utan lokala CO2-utsläpp.
  • Dess kapacitet att fylla på vätgas på tre minuter för en räckvidd på över 400 km WLTPPreliminära värden, endast för information. Föremål för godkännande..
  • Ett ladduttag för högspänningsbatteriet.
  • Två tillgängliga längder (L2 och L3) med samma lastvolymegenskaper som hos dieselversionerna och de batteridrivna elversionerna.
  • Upp till 6.1 m³ lastvolym.
  • Upp till 1 100 kg nyttolast.
  • Dragkapacitet på upp till 1 000 kg.

 

Vätgasdriven bränslecellsteknologi uppfyller de ständigt ökande och mer komplexa förväntningarna och behoven hos professionella kunder, vilket ger dem en större frihet i deras dagliga arbete. Den möjliggör följande:
 

  • Större räckvidd, vilket är avgörande med tanke på att de allra flesta kompakta transportbilar körs i förortsområden och tätbefolkade stadskärnor där det finns en allt större efterfrågan på nollutsläppslösningar.
  • Fullständigt bevarande av en av de viktiga funktionerna hos lätta nyttofordon: förmågan att transportera skrymmande och tunga föremål.
  • Oöverträffad logistisk flexibilitet och optimerad användning.


Den ”elektriska vätebränslecellsdrivna plug in-hybridlösningen med medelhög effekt” kombinerar fördelarna med vätgas, batteriteknologi och eldrivning.

Vätgasen i tanken försörjer bränslecellen, vilken producerar den el som behövs för att köra bilen långa sträckor, medan högspänningsbatteriet förser med den kraft som behövs för att bland annat säkerställa dynamisk prestanda.  Hela systemet är integrerat i bilen utan att man har behövt kompromissa när det gäller volym eller nyttolast.

Vätgas blir nu en nyckelkomponent i energiövergången i och med lanseringen av flera internationella projekt. Ekosystemet utvecklas i synnerhet i Europa och investeringar gjorda av European Clean Hydrogen Alliance för att främja denna lösning uppskattas uppgå till cirka 60 mdr euro. Antalet vätgasstationer i Europa växer stadigt och varumärket PEUGEOT arbetar direkt med energileverantörer för att erbjuda paketlösningar.

Senaste generationens teknik

Nya PEUGEOT e-EXPERT Hydrogen som baseras på EMP2 (Efficient Modular Platform), är en helelektrisk bil som kombinerar två elektriska energikällor ombord. Teknologin baseras på:
 

  • En vätebränslecell i motorrummet framtill i bilen som förser elmotorn med elektricitet genom att kombinera vätgasen i tanken med syret i luften. Endast vattenånga avdunstar från avgasröret.
  • En permanentmagnetisk elmotor med en maxeffekt på 100 kW och ett maximalt vridmoment på 260 Nm. Denna elektriska drivlina som är placerad på framaxeln liknar drivlinan i PEUGEOT e-EXPERT (batterielektrisk modell), vilken i synnerhet kännetecknas av sin växellåda som är anpassad till lastkraven för nyttofordon.
  • Högspänningslitiumjonbatteriet placerat under hyttsätena har en kapacitet på 10,5 kWh och en effekt på 90 kW.
  • En 11 kW trefas-ombordladdare är placerad i motorrummet.
  • Ett tanksystem som består av tre vätgasbehållare med en total kapacitet på 4,4 kg vid ett tryck på 700 bar är placerade under golvet.

 

Nya PEUGEOT e-EXPERT Hydrogen har en total räckvidd på upp till 400 km enligt WLTP-homologeringsprotokollet (Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedures), vilken fördelas enligt följande:
 

  • 350 km från vätebränslecellen.
  • 50 km från högspänningsbatteriet.

Högspänningsbatteriet (10,5 kWh) laddas via ladduttaget på vänster framvinge. 11 kW trefas-ombordladdaren har följande laddtider:
 

  • I en 11 kW (32A) laddbox: full laddning på mindre än en timme,
  • I ett standarduttag (8A), full laddning på sex timmar.

 

De olika driftsfaserna i det elektriska vätebränslecellsdrivna plug in-hybridsystemet med medelstor effekt är följande:
 

  • Vid start och låg hastighet förser högspänningsbatteriet ensam elmotorn med den effekt som behövs för drivning.
  • Vid jämn hastighet förser vätebränslecellen elmotorn med energi direkt.
  • Vid fartökning, omkörning eller körning i uppförsbackar kombineras effekten från vätebränslecellen och högspänningsbatteriet för att förse motorn med energi.
  • Vid bromsning och fartminskning laddar elmotorn högspänningsbatteriet.


Effekten är tillgänglig när bilen startas för omedelbar responsivitet, fri från vibrationer, buller eller lukt utan att man behöver växla och, givetvis, utan CO2-utsläpp Det enda som avdunstar från systemet är vattenånga från avgasröret. 

För att säkerställa fotgängares säkerhet i tätorter och vid hastigheter på upp till 30 km/h, utlöses en ljudsignal för att indikera att en bil närmar sig i framåt- och backväxel.

Högspänningsbatteriets garanti gäller i åtta år eller 160 000 km för åtminstone 70 % av dess laddningskapacitet så att användaren ska kunna njuta av sin bil i lugn och ro.

Kupén i nya PEUGEOT e-EXPERT Hydrogen

På förarplatsen är mittkonsolen designad för att inrymma följande:
 

  • Ett perfekt integrerat och ergonomiskt växellådsreglage med ”e-toggle”, vilket ger åtkomst till funktionerna Parkeringsläge/Backläge/Neutralläge och Bromsläge.
  • Väljaren för de tre körlägena: Eco/Normal/Power.
  • Det elektriska parkeringsbromsreglaget.
  • Ett förvaringsfack högst upp.
  • Ett sidoförvaringsnät bredvid den elektriska parkeringsbromshållaren.

Nya PEUGEOT e-Expert Hydrogen erbjuder tre körlägen:
 

  • Eco (60 kW, 190 Nm): Optimerar batteriets livslängd.
  • Normal (80 kW, 210 Nm): Det bästa för körning i vardagen.
  • Power (100 kW, 260 Nm): för optimerad prestanda vid transport av tung last.


Det finns två bromslägen:
 

  • Måttligt, för en känsla som liknar den i en bil med förbränningsmotor.
  • Utökat, för inbromsning som styrs av gaspedalen.

Nya PEUGEOT e-Expert Hydrogen är utrustad med en elektrisk parkeringsbroms. Förutom att den frigör golvyta, bidrar denna automatiska funktion med komfort och sinnesro till den dagliga körningen.

Displayen visas för att dela den information som krävs för hantering av en vätebränslecellsdriven elbil:
 

  • En effektmätare för visning av energiförbrukningsnivå (ECO för energioptimering eller POWER för maximal effekt eller CHARGE för energiåtervinning).
  • En vätgasnivåmätare.
  • En batterinivåmätare.
  • En färgmatris för visning av omborddatorinformation och räckvidd.