Hoppa till innehåll
Effektivitet

Effektivitet

Effektivitet

 
 
Automatisk EAT8-växellåda och
den nya effektiva PEUGEOT-motorn


För Peugeot som biltillverkare, är miljöengagemang absolut nödvändigt, samtidigt som vi även behåller körglädjen. Därför har Peugeots tekniker och designers uppfunnit och designat en rad effektiva lösningar.

 
 
AUTOMATISK EAT8-VÄXELLÅDA
den nya effektiva PEUGEOT-motorn

 

För Peugeot som biltillverkare, är miljöengagemang absolut nödvändigt, samtidigt som vi även behåller körglädjen. Därför har Peugeots tekniker och designers uppfunnit och designat en rad effektiva lösningar.

PURETECH-MOTORER

Peugeot som har skapat marknadens effektivaste avgasrenPeugeots PureTech-familj med trecylindriga bensinmotorer kombinerar effektivitet och banbrytande teknologi. Denna innovation utsågs till årets motor i sin kategori 2015, 2016 och 2017 och utrustar hela Peugeot-serien från kompakta 108:an till SUV-modellen 5008:an.ingssystem bekräftar sin dominans när det gäller miljöeffektivitet. BlueHDi är namnet på Peugeots Euro 6-dieselmotorer som kombinerar hög prestanda med låga utsläpp.

 

BLUEHDI-MOTORER

Peugeot som har skapat marknadens effektivaste avgasrenPeugeots PureTech-familj Peugeot har skapat marknadens effektivaste avgasreningssystem bekräftar sin dominans när det gäller miljöeffektivitet. BlueHDi är namnet på Peugeots Euro 6-dieselmotorer som kombinerar hög prestanda med låga utsläpp.med trecylindriga bensinmotorer kombinerar effektivitet och banbrytande teknologi. Denna innovation utsågs till årets motor i sin kategori 2015, 2016 och 2017 och utrustar hela Peugeot-serien från kompakta 108:an till SUV-modellen 5008:an.ingssystem bekräftar sin dominans när det gäller miljöeffektivitet. BlueHDi är namnet på Peugeots Euro 6-dieselmotorer som kombinerar hög prestanda med låga utsläpp.

EAT8 AUTOMATISK VÄXELLÅDA

 

Vår automatiska växellåda minskar bränsleförbrukningen med upp till 7 % tack vare förbättrad effektivitet, med förlängningen av Stop & Start-funktionen upp till 20 km/h och växlingen till åttans växel. Den sparar även vikt och är otroligt kompakt.

STOP & START-SYSTEM

Stop- & Start-funktionen finns tillgänglig med våra bensin- och dieselmotorer och låter dig kombinera miljöprestanda med körglädje.

 

När du använder Stop & Start-funktionen stängs motorn av automatiskt varje gång som bilen stannar vid till exempel ett rödljus eller en stoppskylt, vilket lämpar sig väl under stadskörning. När det sedan är dags att köra igen är det enkelt att göra en omedelbar och mjuk omstart.

 

Stop & Start-funktionen har många fördelar: bättre kontroll av bränsleförbrukningen (-15 % i tät stadstrafik jämfört med en konventionell bil), minskning av koldioxidutsläpp (0 utsläpp under motoravstängningsfaserna) och bilen blir tyst vid stillastående läge.

 

Stop & Start-funktionen kan inaktiveras för att anpassas till olika körstilar.

 

 

 
 
EMP2 och CMP-PLATTFORMARNA

 

Två plattformar är tillgängliga: EMP2(i) Effektiv Modulär Plattform 2: Nya generationens plattform från Stellantis.  -plattformen och CMP/eCMP - multienergiplattformen utgör stommen i designen och tillverkningen av PSA-koncernens nya urbana, mellanklass- och klassledande modeller som i synnerhet tillhandahåller följande:

 

  • Modulär arkitektur(i) Plattformen samlar följande fordonsfunktioner förutom silhuetten: underredet, jordanslutningar, motor- och växellådeanpassningar och kärnan i den elektriska och elektroniska arkitekturen.    som uppfyller de specifika kraven på de viktigaste världsmarknaderna (halvkombi, kombi, MPV:er, SUV:ar, cabriolet- eller kupémodeller).
  • Lättare bilar och lägre koldioxidutsläpp samtidigt som stabilitet, säkerhet och körglädje förbättras tack vare innovativa lättviktsmaterial, såsom stål, kompositmaterial och aluminium för jordanslutningar och banbrytande processer (såsom varmstansning och lasersvetsning) 
  • Innovativa teknologiska val som optimerar styrning, manövrering, interiörkomfort och säkerhet (kompositgolv, däck med ultralågt rullmotstånd, etc.)
  • Större frihet när det gäller stilval (breda hjul, hjulbasvariation, låga motorhuvar och låg körhöjd, etc.) oberoende av utförande (SUV, halvkombi, etc.)

 

EMP2-plattformen som lanserades 2013 möjliggör tillverkning av Peugeot 3008, Peugeot 5008, Peugeot 508 Plug In-Hybrid, Peugeot 508 SW Plug-In Hybrid, e-Traveller och Peugeot Expert och e-Expert. 

 

CMP/eCMP-plattformen är särskilt utvecklad för tillverkning av stadsbilen Peugeot 208 och e-208 och den kompakta SUV:en Peugeot 2008 och e-2008.

 
 
EMP2 och CMP-PLATTFORMARNA
 

Två plattformar är tillgängliga: EMP2(i) Effektiv Modulär Plattform 2: Nya generationens plattform från Stellantis.  -plattformen och CMP/eCMP - multienergiplattformen utgör stommen i designen och tillverkningen av PSA-koncernens nya urbana, mellanklass- och klassledande modeller som i synnerhet tillhandahåller följande:

  • Modulär arkitektur(i) Plattformen samlar följande fordonsfunktioner förutom silhuetten: underredet, jordanslutningar, motor- och växellådeanpassningar och kärnan i den elektriska och elektroniska arkitekturen.    som uppfyller de specifika kraven på de viktigaste världsmarknaderna (halvkombi, kombi, MPV:er, SUV:ar, cabriolet- eller kupémodeller).
  • Lättare bilar och lägre koldioxidutsläpp samtidigt som stabilitet, säkerhet och körglädje förbättras tack vare innovativa lättviktsmaterial, såsom stål, kompositmaterial och aluminium för jordanslutningar och banbrytande processer (såsom varmstansning och lasersvetsning) 
  • Innovativa teknologiska val som optimerar styrning, manövrering, interiörkomfort och säkerhet (kompositgolv, däck med ultralågt rullmotstånd, etc.)
  • Större frihet när det gäller stilval (breda hjul, hjulbasvariation, låga motorhuvar och låg körhöjd, etc.) oberoende av utförande (SUV, halvkombi, etc.)

 

EMP2-plattformen som lanserades 2013 möjliggör tillverkning av Peugeot 3008, Peugeot 5008, Peugeot 508 Plug In-Hybrid, Peugeot 508 SW Plug-In Hybrid, e-Traveller och Peugeot Expert och e-Expert. 

 

CMP/eCMP-plattformen är särskilt utvecklad för tillverkning av stadsbilen Peugeot 208 och e-208 och den kompakta SUV:en Peugeot 2008 och e-2008.

ELBILAR

Peugeot erbjuder ett brett modellprogram av helelektriska modeller, med en utsläppsfri körglädje.

 

  • E-208 
  • E-2008 
  • E-Rifter 
  • E-Traveller
  • E-Partner
  • E-Expert

 

PLUG-IN HYBRID

Plug-in hybrid-teknologi baseras på två energikällor: den kombinerar en elmotor med ett laddningsbart batteri och en bensinmotor. 

 

Tack vare detta kan du köra i ett helelektriskt läge (upp till 59 km WLTP-räckvidd) under korta resor och använda förbränningsmotorn vid längre resor.

 
 
ÅTERVINNING AV BATTERIER

 

I linje med Peugeots åtaganden för att minska klimatpåverkan från uttjänta bilar har PSA-koncernen gått samman med SNAM(i) Société Nouvelle d'Affinage des Métaux (New Metals Refining Company).   , som är Europaledande på insamling och återvinning av batterier. Partnerskapet inleddes i Frankrike 2012 och säkerställer kvaliteten hos insamlings- och återvinningsprocesserna för våra uttjänta el-bil och hybridbatterier hos alla våra europeiska återförsäljarnätverk och produktionsanläggningar.

SNAM uppnår 70 % effektivitet för återvunnen massa för litiumjonbatterier i elbilar och 84 % för Ni-MH-batterier i hybridbilar. Dessa värden ligger långt över tröskelvärdena för europeiska förordningar, som kräver 50 % materialåtervinning.

 

FÖRBRUKNINGSBASERAD BRÄNSLEFÖRBRUKNING
För att ge bättre information till sina kunder, erbjuder Stellantis åtkomst till oberoende och certifierad mätning av faktisk bränsleförbrukning.(i) Beräkningar av genomsnittlig bränsleförbrukning baserad på faktisk fordonsanvändning med uppgifter från testprotokollet eller beräkningar med hjälp av dessa uppgifter. Denna uppskattning är endast en vägledning och kan variera beroende på faktiska användarvillkor. Den är helt fristående från officiella EU-siffror (de enda officiella siffrorna) och är beroende av testantaganden och villkor. Den har därför inget generellt värde. Testprotokollet är tillgängligt på Stellantis webbplats: www.stellantis.com/en.   
 
 
ÅTERVINNING AV BATTERIER
 

I linje med Peugeots åtaganden för att minska klimatpåverkan från uttjänta bilar har PSA-koncernen gått samman med SNAM(i) Société Nouvelle d'Affinage des Métaux (New Metals Refining Company).  , som är Europaledande på insamling och återvinning av batterier. Partnerskapet inleddes i Frankrike 2012 och säkerställer kvaliteten hos insamlings- och återvinningsprocesserna för våra uttjänta el-bil och hybridbatterier hos alla våra europeiska återförsäljarnätverk och produktionsanläggningar.

SNAM uppnår 70 % effektivitet för återvunnen massa för litiumjonbatterier i elbilar och 84 % för Ni-MH-batterier i hybridbilar. Dessa värden ligger långt över tröskelvärdena för europeiska förordningar, som kräver 50 % materialåtervinning.

 

FÖRBRUKNINGSBASERAD BRÄNSLEFÖRBRUKNING
För att ge bättre information till sina kunder, erbjuder Stellantis åtkomst till oberoende och certifierad mätning av faktisk bränsleförbrukning. (i) Beräkningar av genomsnittlig bränsleförbrukning baserad på faktisk fordonsanvändning med uppgifter från testprotokollet eller beräkningar med hjälp av dessa uppgifter. Denna uppskattning är endast en vägledning och kan variera beroende på faktiska användarvillkor. Den är helt fristående från officiella EU-siffror (de enda officiella siffrorna) och är beroende av testantaganden och villkor. Den har därför inget generellt värde. Testprotokollet är tillgängligt på Stellantis webbplats: www.stellantis.com/en.